Linki wewnętrzne SEO

Strategii pozycjonowania jest wiele. Niektóre z nich stosuje się w pojedynkę inne warto łączyć dla najlepszego efektu. To jaką strategie się wybierze zależy od wielu czynników, m.in. branży, a także od środków, które można przeznaczyć na działania zmierzające ku wypromowaniu strony www. Jedną ze strategii jest linkowanie. I o nim właśnie trochę napiszemy. Wyjaśnimy na czym polega linkowanie, czym są linki wewnętrzne i zewnętrzne, skupiając się przede wszystkim na strategii linkowania zewnętrznego strony internetowej. Zapraszamy!

Co to jest linkowanie?

Linkowanie nazywamy inaczej link buildingiem to metoda bardzo powszechnie wykorzystywana w pozycjonowaniu. Jest skuteczna, przynosi rezultaty i nastawia się na zdobywanie wartościowych linków. Ogólnie wyróżnia się linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Linkowanie zewnętrzne to linki umieszczane na innych portalach, które prowadzą na stronę pozycjonowaną. Dzięki nim można wspierać pozycjonowanie strony internetowej. Linki zewnętrzne można podzielić na linki przychodzące, a więc te znajdujące się na innych stronach www oraz linki wychodzące, a więc te, które umieszczane są na naszej stronie. Inną kategorię stanowią natomiast linki wewnętrzne.

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne nazywamy również internal linking, które polega na umieszczaniu linków, a więc hiperłączy w całym pozycjonowanym serwisie, które kierują do innych podstron znajdujących się w tymże serwisie. Opracowanie strategii linkowania wewnętrznego daje bardzo duże korzyści i na pewno warto je wdrożyć. O czym należy pamiętać wprowadzając odnośniki? Bardzo istotne jest to, aby znajdowały się one w miejscach widocznych – niech będą widoczne nie tylko dla użytkowników danej strony, sklepu, serwisu, ale również dla robotów i algorytmów Google.

Po co potrzebne jest linkowanie wewnętrzne?

Po co w ogóle budować strukturę linków wewnętrznych? Przecież osoba, która już jest na naszej stronie, z pewnością znajdzie to czego szuka. No właśnie okazuje się, że niekoniecznie tak jest. Zdarza się, że strona nie jest dla wszystkich czytelna, albo posiada bardzo zróżnicowany asortyment, wiele produktów lub jest serwisem niezwykle rozbudowanym. To wszystko sprawia, że użytkownik może się pogubić i nie trafić na usługę, która faktycznie jest mu potrzebna. Zniechęca się i wychodzi. Aby tego uniknąć, decydujemy się na linkowanie. Linkowanie wewnętrzne ma być po prostu przydatne i ma zwiększać konwersję. Zadaniem linkowania jest możliwość sprawnego poruszania się po stronie internetowej, ustalenie najważniejszych informacji na stronie, a także na zwiększenie użyteczności witryny. Liczba linków wewnętrznych uzależniona jest przede wszystkim od wielkości serwisu.

Rodzaje linków wewnętrznych

W kontekście linkowania wewnętrznego, można mówić o rodzajach linkowania. A jest ich oczywiście kilka. W podjęciu działań linkowania wewnętrznego, jest to niezwykle ważne, aby znać te rodzaje i dopasować je nie tylko do wielkości serwisu, ale również do treści strony oraz rodzaju użytkowników.

  • Menu główne – to jedno z najważniejszych miejsc w każdym serwisie, a często ma się wrażenie, że jest traktowane po macoszemu – jako element, którego nie może zabraknąć na stronie i tyle. Tymczasem, jest to strona nawigacyjna, najważniejsza, którą jednocześnie można wykorzystać do linkowania wewnętrznego – to menu główne przez dobranie odpowiednich słów kluczowych i odsyłanie do konkretnych podstron pozwala budować linkowanie wewnętrzne.
  • Treść – treść w każdym serwisie jest niezwykle ważna. Testy powinny mieć odpowiednia długość i powinny zawierać słowa kluczowe. Linkowanie treści pomaga na skuteczne poruszanie się po stronie. Warunek jest jeden: treści muszą być bardzo spójne z tym, co faktycznie chcemy sprzedać.
  • Stopka – kolejne ważne miejsce, które wydaje się drobnostka. okazuje się jednak, że linki umieszczone w stopce dają naprawdę wiele możliwości.
  • Breadcrumbs – menu okruszkowe to bardzo dobre rozwiązanie w serwisach dużych, rozbudowanych. Dzięki niemu można znacznie wzmocnić linkowanie wewnętrzne.

Strategie linkowania wewnętrznego

Kiedy wiemy już czym są linki wewnętrzne, a także jakie są ich rodzaje, należy poznać strategie, które rządzą tworzeniem linów wewnętrznych. Możemy śmiało mówić o przynajmniej 3 strategiach dotyczących linkowania.

Po pierwsze, linkowanie dla robotów. Google jest wyszukiwarką, która w dużym stopniu zdominowała sposoby pozycjonowania. Aby strona mogła być wysoko w wynikach wyszukiwania organicznego, musi być czytelna dla robotów Googla. Cóż, pewne rodzaje linków są niezwykle do tego przydatne i lubiane przez algorytmy wyszukiwarki. Jeżeli roboty będą mogły z łatwością i bez przeszkód poruszać się po stronie, z pewnością pozycjonowanie będzie skuteczniejsze. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza jeżeli chodzi o serwisy duże, rozbudowane. Oczywiście nie wolno przesadzić. Ilość słów kluczowych oraz ilość linków zawsze powinna być stosowana z umiarem – za przeładowanie nimi strony, Google może nałożyć pewne kary.

Po drugie, linkowanie dla użytkownika. Niemniej ważne jest również linkowanie dla użytkownika, a wiec dla wszystkich osób, które trafiły na stronę, aby dowiedzieć się czegoś, kupić produkt lub usługę. Jeżeli linkowanie zostanie odpowiednio przemyślane i wdrożone, użytkownik nie będzie miał najmniejszego problemu z tym, aby poruszać się sprawnie po witrynie, a co za tym idzie, dokonać zakupu.

Po trzecie, linkowanie dla robotów i użytkownika. Jest to niejako kompromis, na który warto pójść. Oczywiście, jak można się spodziewać, linkowanie takie jest najtrudniejsze, najbardziej czasochłonne, ale daje też najlepsze rezultaty. Z jednej strony znacznie upraszcza poruszanie się po witrynie – dzięki linkom wewnętrznym użytkownik o wiele lepiej znajduje się na stronie, a jednocześnie wspomaga pozycjonowanie od strony technicznej – strona po prostu podoba się robotom Googla, a przez to jej pozycjonowanie jest szybsze i łatwiejsze.

Linki wewnętrzne znajdujące się na stronie wpływają na pozycjonowanie strony, na jej mocną pozycje, na budowanie relacji pomiędzy marką a użytkownikiem. Linkowanie wewnętrzne pozwala stworzyć mocny serwis i należy o tym pamietać decydując się na pozycjonowanie strony.