Marka osobista
Pojęcie marki osobistej można przedstawić właściwie w bardzo prosty sposób – jest to Twój wizerunek, widziany i oceniany przez otoczenie. Można pokusić się o stwierdzenie, że każdy człowiek ma swoją markę osobistą, ponieważ zawsze jest w jakiś sposób postrzegany przez innych. Jednak dopiero przyjęcie określonej strategii i rozwój osobisty pozwalają stworzyć swoją markę w sposób zaplanowany.
Spójność marki osobistej wpływa w ogromnym stopniu na to, jak otoczenie ocenia Cię nie tylko w obrębie relacji międzyludzkich, towarzyskich, ale przede wszystkim w sferze zawodowej. To ona staje się soczewką skupiającą uwagę na Twojej osobie i to przez nią patrzą na Twoją postawę tak pracodawcy, jak i partnerzy biznesowi. Wykreowana marka osobista zdecydowanie może ułatwić znalezienie lepszej pracy, sprawniejsze poruszanie się po gruncie biznesowym, gdy prowadzisz własną działalność gospodarczą czy efektywne zdobywanie nowych klientów, jeśli jesteś freelancerem. Dobra opinia na Twój temat, podkreślanie wizerunku specjalisty i jasny przekaz dotyczący tego, jakie wartości prezentujesz, ma swoją wartość i przyczynia się do autentycznego przekazu marki osobistej.
Co da Ci stworzenie silnej marki osobistej?
„O budowaniu marki osobistej słyszę na każdym kroku, ale nikt nie mówi, dlaczego to takie ważne!” – czy właśnie taka myśl przychodzi Ci do głowy, gdy zaczynasz interesować się kwestią budowania wizerunku? Personal branding przekłada się na tyle kwestii (w tym na poziom zarobków) i relacji międzyludzkich czy zawodowych, że jego „zaniedbanie” okazuje się po prostu nieopłacalne – tak z punktu widzenia pracownika/specjalisty, jak i osoby samodzielnie działającej na rynku dowolnej branży. Rola osobistej marki w sferze zawodowej jest właściwie niepodważalna.
Przyglądając się celowości podejmowania działań dotyczących marki osobistej warto zrozumieć, że personal branding, chociaż pod nieco inną postacią, odpowiada do pewnego stopnia założeniom marki firmowej. Widząc puszkę z napojem gazowanym znanego producenta od razu wiesz, jak smakuje jej zawartość, kojarzysz sezonowe akcje marketingowe. Innymi słowy – znana marka, w dodatku taka, która wzbudza zaufanie lub dostarcza Ci produkty, które lubisz wywołuje w Tobie natychmiastowe, określone skojarzenia. Tak samo może funkcjonować w oczach innych ludzi prawdziwa marka osobista sygnowana Twoim nazwiskiem.
Dlaczego zatem warto rozsądnie i z planem budować swój wizerunek? Ponieważ dzięki niemu:
- zyskujesz łatwiejszy dostęp do środowisk i osób, z którymi chcesz współpracować,
- wzbudzasz zaufanie – Ty, jako specjalista lub też produkt czy usługa, które oferujesz pod swoim nazwiskiem,
- wyróżniasz się na tle konkurencji,
- stajesz się osobą lepiej zapamiętywaną, przez co chętniej i częściej polecaną przez tych, którzy już z Tobą współpracowali,
- zyskujesz osobiście – budujesz i utrwalasz świadomość własnej wartości, lepiej poznajesz swoje dobre i złe strony, a te mocne możesz dzięki temu efektywniej rozwijać i wykorzystywać.
W obecnych czasach dobra marka osobista pomaga utrzymać się na rynku zawodowym. Rozwój technologii i Internetu daje przy tym więcej możliwości pokazania się i reklamowania przyjętego wizerunku oraz wiedzy, doświadczenia i kompetencji, które się na niego składają. Już nie tylko przez stronę internetową, ale i w mediach społecznościowych warto prowadzić komunikację marki osobistej. Opierając się na systematyczności szybko zauważysz rezultaty.
Jak zrozumieć sekret budowania marki osobistej – czyli co się na nią składa?
Definicji marki osobistej nie powinno się sprowadzać jedynie do lakonicznego stwierdzenia, że jest ona tym, co widzą i mówią o Tobie ludzie z otoczenia. Self branding jest znacznie bardziej złożonym tematem, a tym samym należy na to zagadnienie patrzeć także pod kątem różnych składowych.
Chcesz zbudować swoją osobistą markę w sposób skuteczny? Self branding stworzysz z tego, co masz i czego możesz się nauczyć w trakcie. Tym, co masz, są Twoje naturalne, wrodzone zdolności. Takie talenty trzeba, ale przede wszystkim warto pielęgnować i szlifować. Dlaczego? Ponieważ im bardziej udoskonalisz się w określonym kierunku, tym bardziej staniesz się widoczny w tej dziedzinie – będziesz prezentować niepowtarzalne zdolności. Ktoś, kto ich potrzebuje, ale ich nie ma lub są one u niego niewykształcone, będzie gotowy skorzystać z Twojego talentu.
W jednej czy kilku dziedzinach możesz okazać się wybitnym, samorodnym talentem. Jednak nie zawsze to, co przychodzi naturalnie, sprawia radość i stanowi pasję. To kolejny, bardzo ważny składnik, który należy brać pod uwagę przy budowaniu własnej marki. Dopiero jasne określenie tak wrodzonych zdolności, jak i stopnia zaangażowania w nie umożliwi postawienie trwałego i autentycznego fundamentu pod mocną markę osobistą. Wykonując zarobkowo coś, co umiesz robić, ale bez wkładania w całość serca, pasji i czasu, nie udowodnisz innym, że to wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju. Odwołując się w tym miejscu do sfery duchowej – fazy budowania marki warto przeprowadzać w oparciu o to, co niektórzy nazywają powołaniem!
Zbieraj doświadczenie
Ostatnim elementem, który składa się na to, jak ostatecznie wygląda osobisty brand danej osoby jest to, czego można się nauczyć – chociaż znacznie lepszym określeniem byłoby słowo „wypracować”. Ten składnik ściśle wiąże się i z wymienionymi zdolnościami wrodzonymi, i z pasją wkładaną w ich rozwijanie. Mowa o doświadczeniu, które w trakcie rozwoju swojego wizerunku każdy naturalnie zdobywa i które jest właściwie niezbędne do tworzenia marki osobistej. Możesz być doskonały w swoim talencie, możesz wprawiać ludzi w zdumienie swoim zaangażowaniem, ale nie mając już wypracowanych pewnych schematów, nie znając plusów i minusów wynikających z działania w takim, a nie innym środowisku, nie będziesz konkurencyjny. Im więcej wiesz, umiesz i możesz udowodnić, tym bogatszy wizerunek zaprezentujesz. I naprawdę nie chodzi tu o materialne bogactwo, a o rozpoznawalność marki osobistej na podstawie dotychczasowych dokonań zawodowych czy naukowych.
Jak zacząć budowanie marki?
W budowaniu marki osobistej chodzi o prawidłową ocenę tego, co potrafisz, co sprawia Ci prawdziwą radość, w czym czujesz się mocnym graczem oraz ustalenie, jak te wszystkie elementy można wykorzystać do osiągania konkretnych celów. Łatwo możesz się domyślić, że proces budowania marki opartej na sobie jest dość długi (niektórzy twierdzą wręcz, że trwa on całe życie – i nie da się ukryć, że jest w tym sporo sensu) i wymaga od Ciebie, jako przyszłej marki, sporo pracy. Nie zrażaj się jednak – dobre zaplanowanie strategii marki osobistej to już niemal połowa sukcesu. O czym nie możesz zapominać i jak w ogóle zabrać się do kreowania wizerunku?
Do pewnego stopnia pierwsze etapy budowania marki masz już za sobą. Wspomniane kilka akapitów wyżej talenty, zdolności i wkładana w ich rozwój pasja to pierwsze kwestie, które musisz wziąć pod uwagę przy obieraniu konkretnej strategii rozwoju marki osobistej. To są bowiem Twoje mocne strony, te części osobowości, które są już podbudową dla stworzenia personal brandingu. Im mocniej ufasz swoim umiejętnościom w danym obszarze, tym więcej w tej właśnie dziedzinie zaoferujesz przyszłym klientom czy kontrahentom.
Wiedząc już, w jakim kierunku będzie rozwijać się oferta marki osobistej należy określić cel, do którego chcesz dążyć przy jej wykorzystaniu. Zastanów się dobrze, jak i komu Twoje mocne strony, czyli zdolności i doświadczenie mogą się przydać. Do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć? I, co bardzo ważne, jak mają Cię oni odbierać? Jako specjalistę? Człowieka od rzeczy prawie niemożliwych? A może jako przedsiębiorcę terminowego i solidnego, który każde zadanie realizuje na najwyższym możliwym poziomie? Może Ci się wydawać, że te pytania za daleko wybiegają w przyszłość, ale prawda jest taka, że nawet na tak początkowym etapie budowania strategii marki dobrze jest wiedzieć, jakie masz oczekiwania względem samego siebie.
Osobiste kreowanie marki to nie tylko planowanie – to w głównej mierze działanie. Jakie? Praktycznie identyczne, jak w przypadku każdej firmy! Marka osobista musi być skutecznie reklamowana. Zapewne nie masz jednak tak wielkich sił i środków, by prowadzić globalne kampanie marketingowe. Masz za to do dyspozycji mnóstwo kanałów, przez które efektywnie skomunikujesz się z odbiorcami i zaczniesz w ich świadomości utrwalać swój wizerunek. Jeżeli nie masz jeszcze swojej strony WWW, a do tego w mediach społecznościowych pojawiasz się raz na jakiś czas i to bardziej, jako obserwator, to właśnie od takich środków medialnych zacznij!
Dodatkowo marka osobista utrwala się w oczach odbiorców w wyniku nawiązywania relacji osobistych, realnych i po części towarzyskich. Marząc o zaistnieniu w interesującej Cię branży czy ogólnie w środowisku biznesowym musisz poznawać nowych ludzi. Nie muszą to być Twoi przyszli klienci. Znacznie częściej okazują się być ogniwami łączącymi Cię z odbiorcami docelowymi. To oni mogą przekazywać dalej, że istnieje marka osobista godna polecenia. Wszelkie rekomendacje, czyli pozyskiwanie kontaktów zawodowych poprzez innych, muszą mieć solidne podstawy. A to również oznacza, że Twoja marka zdecydowanie powinna wyróżniać się na tle innych – najlepiej jakością, jaką prezentuje. Dbaj zatem o takie realizowanie swoich zadań, by nikt nie mógł zarzucić Ci braku profesjonalizmu.
Budowanie marki przedsiębiorcy – dotarcie do grupy docelowej
W przypadku marki osobistej przedsiębiorcy niekiedy trudno jest odróżnić wizerunek danej osoby od firmy, którą prowadzi. Możesz otworzyć świetną restaurację z najlepszymi potrawami serwowanymi w tym mieście, ale zbudujesz tym samym jej markę. Reklamuj lokal swoim wizerunkiem, twórz content w swoich social mediach, a zainwestujesz tym samym także w budowanie osobistej marki. Dobrym pomysłem może okazać się przy tym skorzystanie z usługi mentoringu marki osobistej, specjalisty i jego wiedzy, który zadba o jej poprawne kreowanie.
Silne i rozpoznawane marki osobiste zarabiają lepiej, bo mogą negocjować z klientami korzystniejsze dla nich stawki – kontrahenci chcą pracować właśnie z tą osobą, której wizerunek jest dobrze oceniany. Znane marki osobiste są do tego często bezkonkurencyjne – mają ugruntowaną opinię i miejsce w środowisku biznesowym.
Strategia budowania marki, gdy jesteś pracownikiem
Wśród wielu osób pracujących na tak zwanym etacie pokutuje przeświadczenie, że marka osobista zarezerwowana jest tylko i wyłącznie dla przedsiębiorców, biznesmenów, celebrytów i ogólnie rzecz ujmując ludzi, którzy nie są do końca zależni od comiesięcznego wynagrodzenia i z góry ustalonego zakresu zadań. To mit!