Meta tagi

Niewidoczne dla użytkownika, ale niezwykle ważne w procesie pozycjonowania. Przekazują mnóstwo informacji na temat konkretnej strony internetowej. Analizują je różnego rodzaju boty oraz roboty, które mają wpływ na to, jak szybko strona zostanie wpozycjonowana i pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. O czym mowa? Oczywiście o meta tagach. Meta tagi są jedna z najważniejszych rzeczy w procesie promowania strony www. O meta tagach można mówić w różnym kontekście, my dzisiaj skupimy się na meta tagach w kontekście SEO.

Meta tagi – czym one są?

Każda podrastana w swoim kodzie posiada sekcję <HEAD>. W tychże sekcjach znajdują się specjalne znaczniki nazywane właśnie meta tagami. Jest wiele rodzajów meta tagów i to w dużej mierze właśnie one przekazują informacje na temat konkretnej podstrony aplikacjom oraz robotom. W kodzie źródłowym strony znajduje się ich sporo, jednak nie są one widoczne dla użytkownika. Nie oznacza to jednak, że nie są one ważne – są nośnikiem wielu istotnych informacji. W kontekście pozycjonowania, a więc w relacji meta tagi i pozycjonowanie, ich zadaniem jest pomoc w indeksowaniu adresów URL. Brzmi skomplikowanie? Może tak. Oczywiście, dla osoby, która uczy się pozycjonowania lub chce je zlecić, jest to nowość. Jednak dla pozycjonerów jest to chleb powszedni.

Rodzaje meta tagów

Do najbardziej popularnych meta tagów zalicza się meta tag title i mega tag description, jednak one zasługują na poświęcenie im sporej uwagi, dlatego zostaną one szczegółowo opisane niżej. tutaj opiszemy jeszcze kilka innych, które są ważne w pozycjonowaniu strony.

  • Meta tag robots – jest to meta tag, który odpowiada za indeksowanie każdej podstrony, na której zostanie umieszczony. Zazwyczaj w tym meta tagu zawarte są pewne parametry, może być jeden, albo kilka. Do najważniejszych należy noindex oraz indeks. Pierwszy ignoruje indeksowanie, drugi nakazuje indeksowanie podstrony. Kolejne parametry to follow i nofollow. Pierwszy z nich pozwala robotom na branie pod uwagę znajdujących się na podstronie linków, drugi nakazuje robotom ich ignorowanie. Kolejne parametry to noimageindex, none, nocache, nosnippet, a także unavailable_after.
  • Meta tag GSC – a więc meta tag Google Search Console. Jest to meta tag stworzony po to, aby można było umieścić w nim specjalny kod od Googla. Dzięki niemu Google wie, że jesteśmy właścicielami konkretnej strony i umożliwia dostęp do danych dotyczących ruchu. Inne meta tagi najczęściej stosuje się do każdej podstrony, ten natomiast potrzebny jest tylko do strony głównej.
  • Meta tag keywords – jest to jeden z tych tagów, który już nie ma tak dużego znacznia jak jeszcze miał przed kilku czy kilkunastu laty. Obecnie wielu pozycjonerów twierdzi nawet, że nie ma sensu go uzywac, ponieważ Google bardzo dobrze wie, na jakie słowa kluczowe strona powinna być pozycjonowana – algorytmy i roboty Googla nie potrzebują już od nas tego typu wskazówek. Jednakże, jest to znany jeszcze meta tag, dlatego go wymieniamy w naszym zestawieniu.
  • Meta tagi open graph – są one związane z social mediami i to one decydują o pokazaniu miniaturki, kiedy chcemy udostępnić jakiś artykuł. W tym meta tagu wyróżnia się kilka ważnych meta danych, n. Tytuł podstrony, adres URL, adres grafiki, opisy, język, rodzaj treści i wiele, wiele innych.

Najważniejsze meta tagi: meta tag title i mega tag description

Do najważniejszych meta tagów zalicza się meta tag title i mega tag description. To one w dużej mierze odpowiadają za odpowiednie pozycjonowanie strony. Poniżej ich krótka charakterystyka.

Meta tag title

Aby odpowiednio zbudować meta tag title, należy trzymać się kilku bardzo ważnych zasad. Jeżeli będziemy je ignorować. Wtedy szansa na to, że spełnią swoją rolę jest nikła. Po pierwsze należy pamiętać o odpowiedniej długości meta tagu title. Nie może on przekroczyć 65 znaków. Sam tekst powinien dokładnie opisywać podstronę oraz powinien być skierowany do ludzi, a nie do robotów i algorytmów. Aby meta tag był naprawdę użyteczny, koniecznie należy napisać go poprawnie, używając słów kluczowych, w formie poprawnej, bez udziwnień. Ma być to tekst jak najbardziej swobodny. Na końcu opisu powinna znaleźć się nazwa marki, jednak w jak najkrótszej formie.

Mega tag description

Meta description to tag, który nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycje wyszukiwania. Nie można go jednak lekceważyć. Może on bowiem wpłynąć na liczbę klikalności w sytuacji, kiedy mamy do czynienia ze stronami na tej samej pozycji. W porównaniu do meta title, meta description może być nieco dłuższy – maksymalnie do 155 znaków. Oczywiście nie można zapominać o unikalności opisów. W opisie powinny być zawarte cechy produktu. Warto potraktować meta tag description jako przedłużenie meta title. Nie powielaj go, nie kopiuj, nie przepisuj, po prostu niech to będzie dalsza część tytułu. Ważny jest także język korzyści, pogrubienie słów kluczowych.

Meta tagi stanowią ważny element pozycjonowania. I chociaż dla użytkowników nie są one widzialne, to ich praca jest ogromna. Ilośc przekazywanych przez nie informacji jest naprawdę spora!