Personal Branding, czyli budowanie marki osobistej – co musisz wiedzieć?
Każdy kiedyś słyszał, niektórzy mieli z nią nawet do czynienia, a jeszcze inni pracują nad nią każdego dnia, jednak nie mają o tym pojęcia – marka osobista. Często mówiąc o samej marce mamy głównie na myśli firmy, przedsiębiorstwa i organizacje. Może wydawać się, że mamy tutaj do czynienia wyłącznie z podmiotami, które mają ugruntowaną pozycję i oddziałują na innych, są przez nich w jakiś sposób postrzegane. Jest to jednak tylko połowiczna prawda bo okazuje się, że marką jest tak naprawdę każdy z nas i każdy powinien pracować nad swoją.
Każdy ma markę osobistą – Ty też
Tak to prawda. Twoje imię i nazwisko to nazwa Twojej marki osobistej, a to jaki jesteś, co robisz i jak postrzegają Cię inni to jej wizerunek. Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać Ci się to mocno abstrakcyjne – jest to prawda. Bez względu na to, czym zajmujesz się w życiu, kim jesteś z zawodu oraz czym się interesujesz jesteś w procesie budowania osobistej marki. Jesteś uczniem? Doskonale! Tworzysz zatem swoją markę, jako osoby, która stara się być kulturalna wśród uczniów, pomocna i zawsze dobrze przygotowana do lekcji. Twoja grupa docelowa – najczęściej nauczyciele, ale też koledzy i koleżanki z klasy odbierają Cię w pewien sposób, czyli udało Ci się coś zbudować. Jesteś pracownikiem dużej organizacji i pełnisz rolę tzw. szeregowego specjalisty? Być może Twoja marka osobista nie jest znana szerszemu gronu, ponieważ nie wybijasz się z tłumu, ale też masz swoją grupę odbiorców, a przy tym ta również postrzega Cię w jakiś sposób. Łatwo zatem dostrzec to, że niezależnie od tego jaką rolę pełnimy w całym społeczeństwie lub w mniejszych jego zbiorach, tak naprawdę jesteśmy swojego rodzaju marką. To właśnie my sami mamy największy wpływ na to, czy nasz personal branding ma siłę i przełożenie na pozytywne lub negatywny odbiór jej przez wszystkich innych.
Dlaczego warto postawić na budowanie swojej marki osobistej?
Marka osobista powinna być rozumiana przez nas, jako nasze drugie ja. Można wyróżnić naprawdę wiele korzyści, jakie niesie za sobą stworzenie silnej marki osobistej. W pierwszej kolejności warto tutaj powrócić do poprzedniego przykładu, w której była mowa o pracowniku szeregowym. Przecież zależy Ci na tym, żeby w końcu stać się tą osobą, która będzie pełniła ważniejszą rolę w swojej grupie – prawda? Chcesz awansować, mieć konkretne obowiązki, a może nawet pewną władzę i koniec końców zarabiać więcej? Jak jednak do tego dojść, jeśli pomimo tego, że jesteś solidnym pracownikiem, wypełniasz wszystkie zadania, trzymasz się terminów i nie popełniasz błędów, a przełożony wyróżnia kogoś innego?
Pomyśl. Jak wygląda model marki osobistej tych wyróżnianych? Często okaże się nawet, że nie są to osoby, które swój wizerunek specjalnie budują świadomie. Po prostu mają predyspozycję do tego, aby mówić o sobie – nienachalnie chwalić się swoimi postępami i dokonaniami. To właśnie w ten sposób nasza marka osobista nabiera na sile. Inni nas dostrzegają i zaczynają rozumieć naszą rolę. Być może stajemy się tematem rozmów, a to już przykład dobrze działających komunikatów personal brandingowych. Swojej marki nigdy nie zbudujesz na tym, że po prostu będziesz.
Stworzenie silnej marki osobistej ma jeszcze inną, ogromną zaletę. Jeśli dobrze ją poprowadzimy, będziemy w stanie stworzyć swój własny wizerunek eksperta i na tym zarabiać. Branże szkoleniowe, marketingowe, a także rozwoju osobistego i influencerzy każdego dnia wykonują żmudną pracę w różnych kanałach dotarcia do swoich grup docelowych, aby właśnie wzmacniać świadomość marki osobistej.
Możesz być naprawdę doskonałym w tym co robisz, ale jeśli mało kto lub nikt o tym nie wie, nie zdziałasz nic. Nie zawojujesz rynku, jak Ty i ciężko będzie Ci pozyskać klientów. Będziesz niezauważony, a to chyba najgorsze, kiedy wiesz, że wszystko co zawodowo robisz jest bliskie doskonałości. Bez budowania własnej marki będziesz tylko jednym z wielu, a nie tą jedną wyjątkową osobą, która zasługuje na uwagę i aprobatę ze strony innych.
Jak nad nią pracować?
Szczególnie w marketingu bardzo często budujemy silne marki osobiste, a nie bierze się to znikąd. Otóż marketing to po części również tworzenie różnych innych marek dla swoich klientów, dlatego właśnie istnieje bardzo wysoka świadomość na temat tego, jak bardzo to ważne, aby móc odnieść sukces. Personal branding ma to do siebie, że uprawiać może go każdy, jednak marki własnej nigdy nie zbudujemy bez podjęcia odpowiednich kroków, a w dzisiejszych czasach funkcjonuje nie jeden model marki osobistej. W przypadku danej osoby lepszym rozwiązaniem może być postępowanie według pewnego klucza, a w innym przypadku silnej marki własnej zbudować się nie uda, chociaż działania będą niemalże identyczne. Niektórzy uważają także, że nie tyle budowanie, ale najtrudniejsze jest utrzymanie marki osobistej na konkretnym poziomie.
Potrzebujesz marki osobistej? Potrzebujesz też wiedzieć, że pracować nad nią musisz cały czas. W swych działaniach personal brandingowych powinieneś zawrzeć szereg procesów, które będą sprawiać, że uda Ci się zbudować autentyczną markę, która trafia do ludzi, a przy tym jest przez nich ceniona. Jest to ogromną zaletą silnej marki jest również to, że sporo zyskasz w swojej karierze zawodowej. Tutaj jednak musisz liczyć się ze sporą konkurencją, ponieważ w konkretnych branżach prawie każdy ma swoją własną markę, która funkcjonuje na rynku pracy i w ten sposób pracuje na wizerunek danej osoby.
Autentyczny personal branding
Kreowana marki osobistej nie da się zestawić jeden do jeden z budowaniem firmy, jednak istnieje tutaj wiele części wspólnych. Twój wizerunek musi być autentyczny, a co to oznacza? Nie możesz kłamać o sobie, a wiarygodność będzie na wagę złota. Branding marki szkoleniowej, która oszukuje klientów, że ma X lat doświadczenia szybko upadnie, ponieważ da się to szybko zweryfikować. W budowaniu marki osobistej chodzi w dużej mierze o szczerość, która jest bardzo ceniona. cel powinieneś określić już na samym początku, jednak autentyczność to powinno być głównej założenie strategii osobistej marki. Bądź też świadom tego, że wszystko co powiesz może być wykorzystane przeciwko Tobie. Nie ma przecież zasady, która mówi o tym, że marka osobista wykreowana raz nie może ulec zmianie. W utrzymaniu osobistej marki będziesz borykać się z wieloma wyzwaniami, dlatego spodziewaj się tego, że łatwo nie będzie.
Codziennie buduj swój wizerunek osobisty
Branding marki osobistej to praca na cały etat, ponieważ robisz to cały czas, a jeśli zauważysz, że to działa – nie przestawaj. Regularność jest prawdziwym kluczem. Proces budowania marki nie kończy się nigdy i musisz mieć tego świadomość. Swojej osobistej marki nie zbudujesz raz na zawsze. Jeśli udało Ci się wejść na pewien poziom, bądź też pewien tego, że na drugi dzień jedna mała niekorzystna sytuacja może wszystko zmienić. Twoja forma osobistej marki musi być spójna z tym jaki jesteś, a tylko w momencie, kiedy pamiętasz o tym codziennie, będziesz w stanie robić to naprawdę dobrze i skutecznie. Wizerunku swojej osoby nie zbudujesz z dnia na dzień, ale każdego dnia.
Strategia personal brandingowa w mediach społecznościowych
Tożsamość swojej marki istnieje w wielu wymiarach. Nie tylko w tym rzeczywistym, ale też w przestrzeni online. Być może będzie to Twoja strona internetowa, co oczywiście jest świetnym pomysłem, ale też personal branding nie będzie dobrze funkcjonował bez doskonale prowadzonych mediów społecznościowych. Bądź też gotowy na to, że konieczne będzie prowadzenie swojego profilu nie tylko na Facebooku i Instagramie, ale też na Tik Toku, czy też LinkedIn. W końcu personal branding pozwala zaistnieć wszędzie, gdzie jest prowadzony. Możesz zbudować swoją markę w oparciu o dobrze zaplanowane social media, jednak pamiętaj jakie cechy ma silna marka. Nie chodzi tutaj o to, aby wszystko było profesjonalne, jakbyś otwierał własną firmę. Obecność, regularne publikacje, a przy tym ich autentyczność stworzy szansę na skuteczną komunikację marki osobistej w mediach społecznościowych. To też jeden z kluczy w utrzymaniu osobistej marki na wysokim poziomie.
Czego unikać w tworzeniu skutecznej marki osobistej?
Swoją grupę docelową urzekniesz na wiele sposobów, jednak nie mniej istnieje takich, które mogą ich zrazić do wizerunku osobistego danej osoby. Plan Budowania wizerunku specjalisty w pewnej branży to prawdziwe pole minowe. Można mocno się sparzyć, kiedy temat marki osobistej zacznie być przykrywany niepotrzebnymi zupełnie odniesieniami do innych. Autentyczną markę osobistą jak uż wiesz, cechuje nie tylko regularność, ale też prawda, ale w mówieniu o sobie samym, a niekoniecznie ocenianie innych. Tego lepiej unikać. Strategia budowania marki niech będzie wyznacznikiem dla Ciebie, jak postępować w mediach społecznościowych. Nie pozwól jednak, żeby wymknęło się to spod Twojej kontroli. Osobistej marki warto nie mylić z życiem prywatnym.
Budowanie personal brandu jest zadaniem na całe życie…
Z zakresu personal brandingu powstało wiele interesujących publikacji i książek. Marka osobista przekłada się na tak wiele sfer naszego życia, że nie sposób pominąć ten temat. Swój osobisty wizerunek będziesz budować przez całe życie, dlatego powinieneś wiedzieć o nim jak najwięcej. Marka osobista pozwala na wiele, jednak niesie za sobą również pewne zagrożenia. Bądź świadom tożsamości swojej marki, rób wszystko, aby prezentować się w dobrym świetle i nie szkodząc przy okazji innym swoimi działaniami. Tematu budowania marki nie da się pominąć, a Ty musisz o tym wiedzieć. Mistrzowie kreowania wizerunku osobistego to często celebryci, sportowcy, aktorzy, a także politycy, jednak i oni często korzystają z pomocy specjalistów. Nie każdo stać na to, aby zbudować personal branding, który stanie się znany opinii publicznej całego kraju. Być może powinieneś zacząć od małego basenu, zanim wypłyniesz na wielkie wody, morza i oceany swoich działań, gdzie będziesz mógł poczuć się jak ryba w wodzie.