Pozycjonowanie marki
Mówi się o pozycjonowaniu strony internetowej, pozycjonowaniu słów kluczowych, czy o pozycjonowaniu sklepu internetowego, ale czym jest pozycjonowanie marki? Jest to termin, który funkcjonuje od dawna, lecz bardzo często tworząc swój produkt, promując go i próbując sprzedać, zapominamy, że istnieje coś takiego jak strategie pozycjonowania marki, które mają trafić do konkretnej grupy docelowej, zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim zadbać o wizerunek całej marki, stworzyć spójny system wartości marki.
Co to jest pozycjonowanie marki?
Pozycjonowanie marki to inaczej tworzenie wizerunku marki. Każdy, kto zakłada swoją firmę, a zwłaszcza każdy, kto wypuszcza na rynek produkty tworzone we własnej firmie, unikalne, powinien zastanowić się, jak osoby z zewnątrz, a zatem klienci, ale też konkurencja, powinny nową markę spostrzegać. Nie należy stawiać sobie zbyt wielu celów. I tak praca nad jednym celem może być bardzo trudna i czasochłonna. Zastanów się, jak chcesz, aby inni spostrzegali Twoje produkty? Cokolwiek wymyślisz, nie jest i nie będzie to łatwe, bo wiele innych firm również chce, aby w ten sam sposób klienci spostrzegali jej produkty.
Sukces nie leży jednak w znalezieniu pomysłu na swoją markę, ale na jego realizacji krok po kroku oraz systematyczności w działaniu. Nie można wciąż zmieniać wizji kampanii reklamowych, nie można wymyślać haseł, które będą od siebie odbiegać – całość wizerunkowa marki musi być spójna. Warto zastanowić się, jak promują się najlepsze marki na świecie. Boisz się aspirować aż tak wysoko? Niepotrzebnie! Warto brać przykład od najlepszych na rynku! Najbardziej znane firmy inspirują, ale też są – najczęściej – bardzo pozytywne w odbiorze.
Na czym polega pozycjonowanie marki?
Pozycjonowanie marki to wdrożenie działań, których celem jest stworzenie odpowiedniego, zaplanowanego wizerunku marki/firmy. Przesłanie, które będzie dominowało, musi trafiać do klientów, zwłaszcza do grupy docelowej, a także musi być na tyle uniwersalne, aby można było wokół niego budować najróżniejsze strategie. Warto w tym miejscu bardzo jasno powiedzieć, że wszystkie przymioty, które zostaną nadane marce, muszą być prawdziwe. Oznacza to, że nie można kreować wizerunki marki, jeżeli produkty nie spełniają takich kryteriów. To bardzo ważne! Nie mamy na celu w procesie pozycjonowania marki okłamywać odbiorcy, czy na siłę znajdować klientów lub przedstawiać fałszywy wizerunek, ale stworzyć jasny, przejrzysty, prawdziwy obraz marki, do której systematycznie przywiąże się rzesza klientów. Jest to zadanie trudne, ale przede wszystkim bardzo odpowiedzialne. Firma będzie musiała trzymać odpowiedni poziom cały czas. W innym przypadku klienci stracą zaufanie.
Strategie pozycjonowania marki
Poniżej przedstawiamy cztery strategie, które sprawdzają się w skutecznym pozycjonowaniu marki. Oczywiście wybiera się tę, która jest najbliższa marce, produktowi, filozofii firmy.
Strategia błękitnego oceanu- próba odnalezienia przestrzeni, niszy, produktu, którego jeszcze nie ma na rynku, który jest nowością. Jest to strategia bardzo trudna i wymagająca. Po pierwsze dlatego, że bardzo trudno znaleźć coś, czego jeszcze nikt inny nie zaoferował. Po drugie, będzie to nisza, do której będziemy musieli bardzo długo przekonywać, a krąg odbiorców będzie raczej wąski przed sługi czas.
Strategia lidera – ma ona na celu budowanie takiego wizerunku marki, aby po pewnym czasie była ona uważana za markę wiodącą, od której mogą uczyć się inni. Mamy dążyć do tego, aby marka stała się liderem w swojej branży. Jest to bardzo trudne, zwłaszcza kiedy konkurujemy z firmami obecnymi na rynku przez długi czas, do których klienci są przyzwyczajeni.
Strategia bogatej oferty – można stworzyć wizerunek firmy, w której ofercie znajduje się bardzo szeroki wachlarz propozycji – tak, aby każdy z grupy docelowej znalazł coś odpowiedniego dla siebie. Chodzi tu przede wszystkim nie o mnogość produktów, ale o korzyści, które z jego zakupu wynikają, np. usługi dodatkowe, promocje. Ta strategia zachęca klientów, ale zwłaszcza na początku. Długofalowe oferowanie korzyści jest możliwe, jednak musi być bardzo dobrze przemyślane.
Strategia naśladowania – biorąc pod uwagę, że niemal wszystko już jest na rynku, trudno nazywać tę strategię naśladowczą. Obecnie powinna ona mieć nazwę strategii badania konkurencji. Wykorzystuje się w niej działania bardzo podobne do działań konkurencji, próbujemy stworzyć produkt bardzo podobny, który jednak będzie się czymś wyróżniał – albo lepszym składem, albo lepszą ceną, etc.
Pozycjonowanie produktu i marki – czy naprawdę warto?
Każde działanie reklamowe generuje koszty. Jest więc zupełnie normalnym, że zastanawiamy się, czy dane działanie będzie dla nas faktycznie opłacalne. W przypadku pozycjonowania produktu oraz marki, trzeba zadać sobie pytanie o aspiracje. Jeżeli chcesz być niewielką, lokalną firmą, jeżeli wystarcza Ci taka ilość klientów jaką masz, chcesz tylko trochę więcej zarabiać, nie chcesz zatrudniać nowych pracowników i po prostu nie interesuje Cię zostanie rekinem biznesu, wydawanie pieniędzy na pozycjonowanie marki nie jest dobrym rozwiązaniem – lepiej te pieniądze przeznaczyć na inny rodzaj reklamy czy uzupełnienie swojego parku maszynowego, warsztatu, biura. Jednak, jeżeli chcesz, aby twój produkt zdobywał popularność, jeżeli chcesz rozszerzyć działalność, zarabiać dużo więcej i stworzyć firmę – potęgę, inwestowanie w promowanie marki czy konkretnego produktu naprawdę może się sprawdzić. Przez pozycjonowanie produktu zbudujesz zaufanie do marki, klienci będą identyfikować się z Twoją marką, a jasne cele i założenia firmy sprawią, że rynek będzie wiedział, że ma do czynienia z firmą rzetelną, która skrupulatnie dąży do celu.