Słowa kluczowe seo

Słowa kluczowe odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu strony internetowej. Odpowiedni dobór słów kluczowych ustala kierunek pozycjonowania, wpływa na sprzedaż i ma również bardzo duży wpływ na koszty, które poniesiemy z tytułu pozycjonowania strony w przeglądarce Google. Temat słów kluczowych jest bardzo bogaty. Ważna jest konkurencyjność słów kluczowych, rodzaje słów kluczowych i wiele, wiele innych rzeczy. Poniżej postaramy się dokładnie omówić zagadnienia związane z frazami kluczowymi.

Słowa kluczowe – czym one są?

Najprościej mówiąc, słowa kluczowe są tymi słowami, które użytkownicy wyszukiwarki wpisują, aby odnaleźć interesujący ich produkt, usługę lub inną rzecz, którą są zainteresowani. Jeżeli użytkownik szuka informacji o grypie typu A i wpisze do wyszukiwarki hasło „grypa typu A” oznacza to że to właśnie będzie fraza kluczowa. Bardzo ważne jest to, aby mieć jak najlepiej dopasowane słowa do prowadzonej działalności i do strony internetowej. To bardzo ważne! Odpowiednie słowa kluczowe pozwalają łatwo trafić na naszą stronę zarówno potencjalnym klientom, użytkownikom sieci, jak i robotom, algorytmom Googla.

Rodzaje słów kluczowych

Słowa kluczowe ogólne – są to frazy krótkie, ogólnie opisujące biznes, stronę, produkty oferty. Np. buty męskie, stylista damski. Ogólne słowa kluczowe są najbardziej popularne. Popularność oznacza bardzo dużą konkurencyjność. Ta z kolei wpływa na dużą trudność pozycjonowania tych fraz, dłuższy czas oczekiwania na efekty, a także większe koszty. Niestety, w niektórych sytuacjach nie da się pominąć tych fraz, czasem musi być chociaż jedna fraza ogólna do pozycjonowania. Wiele zależy od rodzaju prowadzonego biznesu oraz od wcześniej przeprowadzonego audytu SEO strony.

Słowa kluczowe długiego ogona – inaczej frazy długiego ogona z angielskiego long tail. Są to wyrażenia, które mają więcej niż 3 słowa. przykłady słów kluczowych long tail: szlafrok męski na zimę, albo jak wybrać opony do roweru górskiego? Frazy tego typu są mniej konkurencyjne niż frazy ogólne. Ich pozycjonowanie jest łatwiejsze, jednak ich konkurencyjność jest raczej niska (chociaż wciąż rośnie). Dzięki nim niekoniecznie zdobędziemy bardzo duży ruch na stronie, jednak na pewno zdobędziemy zdecydowanych klientów.

Słowa kluczowe produktowe – a zatem wszystkie frazy, które dokładnie opisują produkt znajdujący się w sklepie lub usługę – np. sprzątanie nagrobków lub Galaxy S22 Ultra. Słowa kluczowe tego typu maja skierować użytkownika prosto do danego produktu.

Słowa kluczowe lokalne – mają one w swoim ciągu nazwę miasta, dzielnicy, miejscowości, województwa. Przykładem takiej frazy może być np. fryzjer damski Kraków. Frazy tego typu pozwalają na szybkie odnalezienie w sieci usług czy tez sklepów w najbliższej okolicy.

Słowa kluczowe brandowe – a więc słowa zamierające konkretna markę – produktu lub sklepu. Np. Buty Lasocki.

Słowa kluczowe niebrandowe – są one niezastąpione wtedy, gdy chcemy odnaleźć produkt lub usługo marki, której nazwy nie pamiętamy, np. salon piękności Powiśle.

Dobór słów kluczowych – analiza słów kluczowych

Do wyszukiwania słów kluczowych można wykorzystać rozmaite narzędzia. Przede wszystkim ważne jest to, aby zbadać słowa kluczowe konkurencji, a więc słowa, na które pozycjonują się firmy zajmujące się podobną działalnością. Aby sprawdzić słowa kluczowe, które najbardziej będą odpowiadały naszej stronie, można wykorzystać m.in. Planer słów kluczowych. Poniżej przedstawiamy listę najchętniej używanych programów, które utworzą listę słów kluczowych.

  • Google Ads Keyword Planner
  • Google Suggest
  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • Keywordtool.io
  • Keywords Everywhere
  • Can I Rank
  • Answer the Public
  • Trendy Google

Oczywiście to tylko niektóre narzędzia. Większość narzędzi wymaga założenia płatnego konta, aby móc w pełni korzystać ze wszystkich dostępnych opcji. Niektóre jednak są całkiem darmowe. Oczywiście nie wybierzemy wszystkich słów kluczowych, które się nam wyświetlą – propozycje słów kluczowych pozostają propozycjami, z których nalezy wybrać te najlepsze. Strategia słów kluczowych może być różna i zależy od wielu czynników, np. od branży lub od funduszy, które można przeznaczyć na pozycjonowanie słów kluczowych.