Strategia marketingowa – czyli plan działania, bez którego Twoja firma nie przetrwa

Wielu właścicieli firm uważa, że wystarczy popracować nad ofertą, a wtedy – (mistyczny cytat) „dobry produkt sprzedaje się sam”. Niestety, nic bardziej mylnego i każdy kto na co dzień pracuje w marketingu odpowie w ten sam sposób. Jest to tylko i wyłącznie frazes. Podobnie, jak hasło „reklama dźwignią handlu”, tylko co to tak naprawdę znaczy? Można powtarzać w nieskończoność tego typu sformułowania, ale jeśli nie podejmiemy odpowiednich kroków na nic się nam to zda. Działania marketingowe nienawidzą próżni. Czego zatem potrzebuje Twoja marka? Strategii marketingowej, która została przygotowana przez specjalistów w tej dziedzinie.

Opracowanie strategii marketingowej – kto ma się tym zająć?

Nie ma takiej możliwości, że zrealizujemy ją sami. No chyba, że mamy wieloletnie doświadczenie pracy w agencji marketingowej, która specjalizuje się działaniach 360, czyli w kompleksowych działaniach marketingowych od strategii, aż po jej realizację. To o czym należy pamiętać to to, jak bardzo ważny jest wybór tych ekspertów, którzy zajmą się strategią marketingową firmy, w której pracujesz lub jesteś jej właścicielem.

Teraz przychodzi kolej na wybór metody poszukiwań. Przecież nie wiemy nawet jakie są rodzaje strategii marketingowej, elementy strategii marketingowej, a także zasady jej tworzenia. Plan marketingowy to nie lada wyzwanie, dlatego trzeba tutaj zachować pełną powagę. Naprawdę nie są to działania drugorzędne – wręcz przeciwnie. Pierwsza możliwość to oczywiście zorganizowanie odpowiedniego przetargu, w którym podamy wszelkie informacje na temat naszej działalności produktów, celów marketingowych, a także inne ważne dane, które dla marketingowców mogą okazać się bardzo cenne podczas całego procesu.

Oczywiście warto podejmować współpracę z takimi agencjami, które do klientów podchodzą w sposób holistyczny. Nie warto decydować się na te, które przyjmują każde zlecenie, ale zakładam, że mając doświadczenie biznesowe doskonale o tym wiesz. Druga opcja to samodzielnie odnalezienie ciekawych ofert. Dobra reklama takiej agencji, która zadziała na nas może oznaczać, że po prostu dobrze się na tym znają, jednak reguły nie ma. Jeśli nie mamy własnego działu marketingu, warto mieć chociaż marketing managera, który w przyszłości będzie odpowiadał za kontakt z agencją i koordynował ich działania. Bez tego, ta odpowiedzialność spadnie na Ciebie. Na pewno masz na głowie wiele innych ważnych rzeczy. Z drugiej strony nie odcinaj się zupełnie. Jako właściciel firmy powinieneś wiedzieć na ten temat jak najwięcej.

Nie bądź jednak osobą, która poddaje w wątpliwość wszystkie pomysły i decyzje marketingowców. Ty znasz się na swojej branży, a agencja wie, jak przygotować strategię marketingową. To oni odpowiadają za wyniki, dlatego wszelkie efekty oraz ewentualne błędy muszą wziąć na siebie.

Czym jest strategia marketingowa i jak powinna wyglądać?

Powiedzieć, że jest dokumentem, który określa co należy robić, aby marketing był robiony dobrze, to jak nie powiedzieć nic. Może w dużym uogólnieniu tak to wygląda, jednak elementów, które składają się na strategię marketingową jest tak wiele, że napisano o tym kilkaset, jak nie kilka tysięcy książek. Tak właściwie to sięgnięcie po kilka lektur w tym temacie na pewno nie będzie dla Ciebie złym pomysłem.

Strategia marketingowa mówiąc najogólniej jest planem działania, który zawiera szereg pomysłów i pomniejszych strategii. Jest wykazem narzędzi, jakie zostaną wykorzystane, kanałów marketingowych oraz zestawem procesów rozbitych na czynniki pierwsze, które są rozmieszczone w czasie, aby następując kolejno po sobie mogły realizować założone wspólnie na początku cele.

Z jakich elementów składa się dobra strategia marketingowa, a przynajmniej powinna…

Fundamentem do stworzenia skutecznej strategii marki powinno być określenie celów marketingowych. Bez tego nie będziemy przecież wiedzieć, w jaki sposób weryfikować efekty pracy agencji. Na razie zostawmy takie zagadnienia, jak np. lejki marketingowe, plan konkurencji itd. To szczegóły, które oczywiście są istotne, jednak skupmy się na konkretach, które będą dla Ciebie jasne.

Specjaliści muszą dowiedzieć się o Twojej firmie jak najwięcej. Najlepiej jeśli opowiesz osobiście o tym, jak wyglądały dotychczasowe działania marketingowe. Nie ograniczaj się w udzielaniu informacji, a jeśli dasz ich naprawdę dużo, możesz oczekiwać lepszych efektów. To co powinna zawierać strategia marketingowa to np. określenie budżetów marketingowych na reklamy sponsorowane. Agencja najczęściej będzie wymagała dodatkowych środków na dystrybucję komunikatów w różnych kanałach marketingowych. Kolejno przychodzi czas na analizę grupy docelowej, a także na analizę konkurencji. To bardzo istotne elementy strategii marketingowej, bez których nie ma co spodziewać się żadnego sukcesu.

A co z komunikacją marki?

No właśnie. Komunikacja marki to coś, co często jest podważane i niedoceniane, a tak naprawdę to właśnie jeden z ważniejszych, o ile nie najważniejszy element, na bazie którego prowadzone są wszystkie inne. Jeśli kreatywni specjaliści stworzą oryginalną strategię content marketingową firmy, możliwe będzie zapisanie się w pamięci grupy docelowej. Przecież na tym Ci właśnie zależy, prawda? Aby Twoja marka była rozpoznawalna, dobrze wypozycjonowana, a także by kojarzyła się z Twoją branżą stają się krok po kroku jej liderem.

Strategia komunikacji marki to ciężki kawałek chleba, a tylko najlepsi i najbardziej kreatywni marketingowcy są w stanie zbudować ją w taki sposób, aby jak magnes przyciągała potencjalnych klientów mocnymi i chwytliwymi hasłami, sprawiając, że Twoja oferta będzie prezentowała się na miarę jakości Twoich usług lub produktów. Tutaj dotychczasowe działania marketingowe często należy zakopać głęboko. Wiele rzeczy będzie trzeba zaplanować i stworzyć od nowa.

 

Przygotowanie strategii komunikacji marki

Główne strategie marketingowe – takie sformułowanie może brzmieć dość ogólnie, a w przypadku realizacji strategii, strategii produktu, celów strategicznych przedsiębiorstwa i jej założeń wymaga tego, aby marka była „jakaś”. W przeciwnym wypadku będzie ona „żadna” – takiej chyba nie chcesz. Styl, kształt, język i formę nada plan komunikacji marketingowy marki. Specjalista bądź ich zespół podejdzie do sprawy analitycznie. Zbada wszelkie zagrożenia, możliwości i szansę pod wieloma względami i sprawi, że marka zyska swój claim, misję oraz wizję, tzw. tone of voice i szereg innych elementów strategii, które będą kolejno dysponowane to wybranych kanałów komunikacji. Czy będzie to firmowy blog, media społecznościowe, czy też sponsorowane artykuły, wiele będzie zależało od specyfiki naszej branży, strategii działania marki i tego planu marketingowego, który powstanie. Twoja strategia przedsiębiorstwa musi być interesująca dla potencjalnych klientów i dla wszystkich grup docelowych. Cel działań musi realizować strategia poprzez dobrze dobrane komunikaty.

Branding czy rebranding? Konkretny etap tworzenia strategii

To ten etap tworzenia strategii, który pozwala Ci wiele zobaczyć, ponieważ tutaj do gry wchodzą agencyjne siły designerów, grafików i innych artystów władania marketingowym obrazem. Ale czy Twoja marka wymaga brandingu od podstaw, czy może jedynie pewnych szlifów i zmian, które określa już raczej rebranding. Nie podam Ci odpowiedzi, ale na pewno zrobi to agencja marketingowa, która ma w składzie doświadczonych artystów pakietu Adobe i innych narzędzi graficznych. Jeśli dla Ciebie istotę strategii marketingowej stanowią logo, identyfikacja wizualna oraz opakowania produktów bądź projekt strony internetowej, ten proces tworzenia strategii powinien Cię mocno zainteresować.

To co wcześniej stworzyli contentowcy, teraz pod dłuto biorą graficy. Na tym etapie wszystkie koncepcyjne i opisowe działania zaczną się iścić, a Ty będziesz mógł zaobserwować, czy wizja pokrywa się z rzeczywistością.

Strategia marketingowa powinna sprzedawać?

No tak. Przecież nie oczekujesz, że powiem Ci o tym, jak powstaje strategia, a później dodam, że nie odzyskasz zainwestowanych, ciężko wcześniej zarobionych pieniędzy. Od razu na pewno jednak nie zauważysz zysków. Nie można tworzenia strategii marketingowej sprowadzić jedynie to działań sprzedażowych. Są one jej elementem, jednak nie podstawowym, a na pewno nie tym, który wykonywany jest w pierwszej kolejności. Reklamy w Google, na Facebooku i w innych kanałach komunikacji to tylko wierzchołek góry lodowej. Najpierw konieczne jest zbudowanie tych fundamentów, o których wspominam powyżej.

Skuteczna strategia marketingowa i to co powinieneś wiedzieć na koniec

No dobra, zapytasz – co teraz? Po pierwsze… niewdrożona strategia marketingowa to tylko plik, który ma dużą moc, jednak niewykorzystany na pewno nie zadziała. Istnieją oczywiście różne definicje strategie marketingowej, o których było wspomniane wyżej, więc usłyszysz być może o czymś takim, jak strategia marketingowej produktu, strategia rozwoju rozwoju rynku, a także sprzedażowa strategia marketingowa. Uspokoję Cię jednak – to wszystko zawiera się w ogóle, dlatego działania marketingowe firmy, którą zarządzasz na pewno będą te elementy uwzględniać. Bezwzględnie weryfikuj cele strategii. Trzymaj rękę na pulsie i co również istotne, nie ingeruj zbytnio w to co robią specjaliści. Zaufaj im. Agencji będzie bardzo zależało na tym, aby z Twoim przedsiębiorstwem realizować późniejsze działania marketingowe, dlatego na pewno podejdą do sprawy z dużą dokładnością. Jeśli będziesz wprowadzał zbyt wiele poprawek i uwag plan marketingowy może się kolokwialnie mówiąc rozjechać, a wtedy już zrobi się nieciekawie. Ty będziesz niezadowolony, a specjaliści marketingowi będą sfrustrowani, ponieważ uważają Cię za ważnego klienta i nie będą chcieli wchodzić z Tobą w polemikę, aby nie popsuć tak ważne relacji. Praca na strategii marketingowej wymaga wiele cierpliwości z obydwu stron, jeśli dasz szanse ekspertom, zyskasz naprawdę dużo.

Wprowadzenie strategii marketingowej przedsiębiorstwa nie jest czymś co zadziała od razu – cierpliwości. Tutaj jednym z kluczowych elementów jest na pewno konsekwencja, ponieważ jeśli wszystko będzie realizowane zgodnie z planem, na bieżąco i jak jak wskazują nam założenia, z pewnością za jakiś czas zobaczymy, że nasze produkty znikają z półek, coraz więcej usług staje się topowymi, a później kto wie – być może Twoja firma stanie się laureatem jednej z prestiżowych nagród na najlepszą strategię marketingową. Jak łatwo dostrzec, sporo zależy tutaj od Ciebie, Twojego podejścia oraz zaangażowania w projekt.